În sociocrație, consimțământul joacă un rol central în procesul de luare a deciziilor.
Mai jos veți găsi câteva informații utile despre principiul consimțământului în sociocrație:
- Criteriul de luare a deciziilor:
În sociocrație, deciziile sunt luate prin consimțământ. Asta înseamnă că o propunere este considerată acceptabilă și poate să devină decizie dacă nu există obiecții motivate prin care se argumentează că propunerea contravine politicilor organizației sau că punerea ei în aplicare va împiedica atingerea scopului cercului / grupului de lucru. Consimțământul înlocuiește nevoia de unanimitate sau consens, făcând luarea deciziilor mai eficientă și mai agilă.
- Abordarea obiecțiilor:
Consimțământul se concentrează pe abordarea obiecțiilor, mai degrabă decât pe obținerea acordului din partea tuturor membrilor. Atunci când se ridică o obiecție validă, aceasta declanșează automat un proces integrator de luare a deciziilor, în care persoana care face propunerea și cei ce obiectează colaborează pentru a găsi o soluție acceptabilă de către toți cei implicați în luarea deciziei respective. Prin acest proces, metoda sociocratică de luare a deciziilor prin consimțământ se asigură că obiecțiile sunt ascultate și luate în considerare în procesul decizional. În sociocrație, membrii unui cerc (grup de lucru) nu sunt întrebați dacă sunt de acord, ci dacă au vreo obiecție. În cazul existenței unei obiecții, aceasta trebuie argumentată pentru a fi înțeleasă de către toți cei implicați în luarea deciziei, după care propunerea inițială trebuie modificată, astfel încât ea să devină o propunere acceptabilă pentru toți cei implicați. Atunci când nu mai există obiecții valide, propunerea (în forma ei actualizată) devine decizie. Luarea deciziilor prin consimțământ crește considerabil probabilitatea ca decizia luată să fie ulterior susținută și implementată de către cei care au luat-o și de către întreaga organizație.
- Abordare holistică:
Consimțământul cere decidenților să ia în considerare scopul și politicile de ansamblu ale organizației. O propunere trebuie să se alinieze cu obiectivele mai largi ale organizației și să nu intre în conflict cu principiile sale de bază sau cu sustenabilitatea pe termen lung. Procesul de luare a deciziilor prin consimțământ încurajează o perspectivă holistică mai degrabă decât considerații izolate, înguste sau preferințe personale.
- Evaluare pragmatică:
Pentru a oferi consimțământul în legătură cu transformarea propunerii în decizie, membrii cercului (grupului de lucru) sociocratic evaluează dacă propunerea este “suficient de bună” pentru acum și “suficient de sigură” pentru a o accepta și a o pune în aplicare. Dacă propunerea este “acceptabilă” pentru toți membrii grupului de lucru (adică pentru toți cei implicați în luarea deciziei), propunerea se transformă automat în decizie, chiar dacă soluția nu este perfectă. Sociocrația se concentrează pe găsirea de soluții care sunt “suficient de bune” pentru moment și “suficient de sigure” pentru a le pune în aplicare. Consimțământul ia în considerare și faptul că propunerea corespunde nevoilor și obiectivelor cercului/organizației în contextul dat, la un moment dat.
- Încredere și colaborare:
Consimțământul se bazează pe încredere și colaborare între membri. Presupune că membrii au încredere în judecata și intențiile celorlalți și sunt dispuși să lucreze împreună pentru a găsi soluții care să se adapteze preocupărilor și perspectivelor tuturor părților interesate / implicate. Metoda sociocratică de luare a deciziilor prin consimțământ încurajează o cultură a incluziunii, a participării, a colaborării, a dialogului deschis și a luării deciziilor în comun de către cei ce lucrează împreună într-un grup de lucru pentru obținerea rezultatelor dorite în cadrul domeniului de autoritate alocat.
- Îmbunătățire continuă:
Consimțământul încurajează o buclă de feedback pentru evaluarea impactului și a eficacității deciziilor. Dacă o decizie se dovedește a fi ineficientă sau necesită ajustări, sociocrația permite membrilor să inițieze noi propuneri sau să le modifice pe cele existente prin procese bazate, de asemenea, pe consimțământ. Această abordare iterativă promovează îmbunătățirea continuă și adaptabilitatea în cadrul organizației. Feedbackul și evaluarea contribuie la învățarea continuă din experiențele anterioare și la optimizarea activității pentru obținerea de rezultate din ce în ce mai bune.
Pentru a discuta mai multe despre sociocrație, nu ezitați să mă contactați pe email la adrian.zarif@sociocracyforall.org
Toate cele bune!