Q&A #34 - Ce ar trebui să uităm când vrem să învățăm și să practicăm sociocrația?



Când înveți și practici sociocrația, este esențial să fii deschis la minte și gata să îmbrățișezi un nou mod de organizare și de luare a deciziilor.

Cu toate acestea, pentru a înțelege pe deplin și a implementa sociocrația în mod eficient, sunt anumite lucruri pe care ar fi necesar să le uiți sau de care ar trebui să te dezveți, aspecte legate de structurile ierarhice tradiționale.

Iată câteva aspecte cheie de luat în considerare:


  1. Structurile ierarhice de putere:

În sociocrație, se pune accent pe distribuirea autoritaății de luarea deciziilor. Ar trebui să fii pregătit(ă) să renunți la ierarhia tradițională piramidală (de sus în jos) și să adopți o abordare mai incluzivă și descentralizată.


  1. Mentalitatea de comandă și control:

Sociocrația încurajează colaborarea și luarea deciziilor bazate pe consimțământ, mai degrabă decât o abordare de tip “comandă și control”. Uitarea nevoii de a controla fiecare aspect va promova un mediu mai cooperant și mai implicat.


  1. Frica de schimbare:

Îmbrățișarea sociocrației poate necesita schimbări în procesele și cultura organizațională. Renunțarea la frica de schimbare îți va permite să te adaptezi mai eficient la practicile sociocratice.


  1. Soluțiile unice pentru toate:

Sociocrația este flexibilă și adaptabilă la diferite contexte. Uită de ideea că există o singură modalitate de a te organiza sau de a lua decizii; în schimb, fii dispus să adaptezi principiile sociocratice nevoilor tale specifice.


  1. Decizile cu majoritate:

În sistemele tradiționale, deciziile sunt adesea luate prin vot majoritar. În sociocrație, se folosește luarea deciziilor bazate pe consimțământ, ceea ce înseamnă găsirea de soluții acceptabile pentru toți cei implicați / afectați și și pe care aceștia să le susțină, chiar dacă nu este neapărat prima lor alegere (preferință).


  1. Departamentele izolate:

Sociocrația promovează colaborarea interfuncțională și abandonarea idei de izolare. Uită de ideea că departamentele ar trebui să funcționeze independent și îmbrățișează conceptul de interconectare și obiective comune. Transparența decizională facilitează cooperarea și consolidează coeziunea organizațională.


  1. Lipsa de împuternicire:

În sociocrație, accentul se pune pe împuternicirea indivizilor și a echipelor pentru a-și asuma munca și a contribui la luarea deciziilor în domeniul lor de activitate și de autoritate. Renunță la convingerea că doar câțiva “aleși” ar trebui să fie implicați în deciziile importante.


  1. Gândirea pe termen scurt:

Sociocrația încurajează perspectiva pe termen lung și luarea deciziilor durabile. Evită a te concentra exclusiv pe câștiguri pe termen scurt și ia în considerare impactul mai larg al deciziilor, chiar pe termen mediu și lung.


  1. Feedbackul limitat:

Îmbrățișează ideea de feedback și îmbunătățire continuă. Uită de ideea că feedback-ul ar trebui să apară numai în timpul evaluărilor formale ale performanței.


  1. Regulile inflexibile:

Sociocrația oferă un cadru, dar nu este vorba despre reguli rigide. Uită de ideea că regulile stricte sunt cea mai bună modalitate de a menține ordinea și, în schimb, concentrează-te pe principii care permit adaptarea și evoluția într-un mod incluziv și participativ, folosind inteligența colectivă a celor care lucrează împreună și decid împreună.


Fiind deschiși către dezvățarea acestor aspecte, indivizii și organizațiile pot îmbrățișa mai bine principiile sociocrației și pot promova un mod mai incluziv, mai participativ și mai adaptabil de a lucra împreună în mod sociocratic.


Pentru a discuta mai multe despre sociocrație, nu ezitați să mă contactați pe email la adrian.zarif@sociocracyforall.org

Toate cele bune!


Ne puteți contacta pe email:


1 Like